Calendar

«  
  »
M T W T F S S
 
 
 
 
1
 
2
 
3
 
4
 
5
 
6
 
7
 
8
 
9
 
10
 
11
 
12
 
13
 
14
 
15
 
16
 
17
 
18
 
19
 
20
 
21
 
22
 
23
 
24
 
25
 
26
 
27
 
28
 
29
 
30
 
31
 

Sinaxar

 
 
 

Sfânta Lumină lumineaza tuturor

Tagged:

 
VIZIONEAZA MINUNEA AICI:

Venirea Sfintei Lumini în mod suprafiresc la Mormântul Domnului este o minune dumnezeiasca necuprinsa de mintea noastra, care se repeta din an în an, în Sâmbata Mare, de aproape 20 de veacuri. Este cea mai mare minune din zilele noastre vazuta atât de credinciosi, cât si de necredinciosi. Este minunea care uimeste toata mintea si dovedeste oamenilor pâna la sfârsitul veacurilor ca Hristos, lumina lumii si Mântuitorul sufletelor noastre, a înviat din morti a treia zi, daruind tuturor viata vesnica.

Despre felul cum se savârseste aceasta minune a aprinderii sau mai corect spus, a venirii Sfintei Lumini pe Mormântul Domnului, s-a scris prea putin. Nici în zilele noastre nu se vorbeste cât s-ar cuveni despre aceasta negraita minune. Poate tocmai pentru ca este o minune publica, vazuta de toti si verificata, asupra careia ortodocsii nu au nici o îndoiala! Sau, poate, peentru a nu crea discutii si controverse omenesti inutile asupra acestei, sfinte minuni, Biserica Ortodoxa din Ierusalim nu accepta nici un fel de publicitate zgomotoasa, nici discutii si scrieri polemice despre Sfânta Lumina. Cine crede în Hristos si voieste sa vada o mare minune a zilelor noastre, cine doreste sa se întareasca mai mult în dreapta credinta, sa mearga la Mormântul Domnului de Sfintele Pasti si va vedea minune negraita.

Si acum sa relatam pe scurt cum se aprinde Sfânta Lumina la Sfântul Mormânt. Sffânta Lumina se aprinde pe Mormântul Domnului nostru Iisus Hristos în Sâmbata Mare, ziua, între orele 12.30-13.30, în timpul Vecerniei Mari. Se stie ca, de-a lungul secolelor, Sfânta Lumina nu se aprinde decât numai la ortodocsi, ca o dovada incontestabila ca numai ei pastreaza dreapta credinta apostolica. Este cea mai puternica dovada care marturiseste ca Ortodoxia este credinta cea adevarata.

Sfântul Mormânt este controlat înca din noaptea Vinerii Mari, dupa prohod, de catre câtiva politisti civili necrestini - un arab, un turc si o persoana din partea statului Israel. Ei verifica toate obiectele din interior sa nu aiba vreo sursa de foc, verifica lespedea Sfântului Mormânt si controleaza corporal pe arhiereul grec care presara vata pe mormântul Domnului. Apoi se sting toate luminile si se pecetluieste usa Sfântului Mormânt cu doua mari peceti, benzi de pânza alba cu ceara si sigilii la capete, in forma de X. Gardienii ramân de paza la usa Mormântului pâna când se aprinde Sfânta Lumina.

Procesiunea pentru Vecernia Sâmbetei Mari se formeaza la sediul Patriarhiei Ortodoxe. Toti slujitorii se îmbraca în odajdii albe. La ora 9 dimineata procesiunea se porneste spre Biserica Sfântului Mormânt. Înainte merg patru "dragomani", civili greci, în tintita speciala, cu toiege metalice în mâini, pentru a anunta începerea procesiunii: apoi urmeaza doi diaconi care duc pe mâini Sfânta Cruce care are în ea lemn din Crucea Mântuitorului. Apoi urmeaza cortegiul sutelor de slujitori, care strabate culoarul viu al miilor de închinatori, ce umplu toate ulitele, curtea, biserica, galeriile.

În biserica, slujitorii, în frunte cu Patriarhul, se opresc în fata Sfântului Mormânt pecetluit. Apoi înconjoara de trei ori Sfântul Mormânt pe partea dreapta, în sunetul clopotelor, cântând "învierea Ta, Hristoase. Mântuitorule, îngerii o lauda în ceruri si pe noi, pe pamânt, ne învredniceste cu inima curata sa Te slavim". La a treia ocolire se cânta imnul vecerniei de la vohod "Lumina lina a sfintei slave". Apoi patriarhul cu toti slujitorii se retrag în altarul bisericii ortodoxe de vizavi si stau în asteptare. Între timp, vin diferiti delegati oficiali, autoritati locale si bisericesti armene, romano-catolice si copte. Miile de credinciosi stau cu felinarele speciale în mâini sa duca acasa, în tara lor, Sfânta lumina. Cei mai multi însa, tin în mâini câte un manunchi de 33 de lumânari albe, legate între ele, pe care este imprimata icoana Î nvierii Domnului, ca sa le aprinda la vreme.

Acest manunchi simbolizeaza numarul anilor pe care i-a trait Mântuitorul pe pamânt. Se face o tacere mormântala! Fiecare se roaga, fiecare asteapta cu emotie Lumina divina, fiecare sta concentrat în sine însusi, cuprins de fiorul tainic al minunii.

Pe la orele 11.30 vin de la Betleem câteva sute de arabi ortodocsi, sa ia Sfânta Lumina. Ei sunt foarte evlaviosi, dar si galagiosi în acelasi timp, înconjoara Sfântul Mormânt, se roaga tare cu mâinile în sus, se urca unii pe umerii altora, se agata de peretii baldachinului Sfântului Mormânt, de jur-împrejur, ca albinele pe fagur, si ridica mâinile, cerând Sfânta Lumina: "Doamne, trimite-ne din cer Lumina!".

În jurul orei 12, în timp ce preotii stau la vohod de la altarul Bisericii Învierii pâna la Sfântul Mormânt, patriarhul se dezbraca de omofor, de sacos si de mitra, si ramâne numai în stihar alb, cu epitrahil, mânecute si brâu. Apoi este condus de doi diaconi si de eclesiarhul bisericii în fata Sfântului Mormânt. Aici, mai întâi este controlat peste tot de politisti necrestini, în prezenta reprezentantilor oficiali armeni, romano- catolici si copti, sa nu aiba vreo sursa de foc. Apoi patriarhul desigileaza usa Sfântului Mormânt, prin ruperea pecetilor si intra în prima încapere, numita "Capela Îngerului", însotit, dupa traditie, de un arab musulman. Diaconii si eclesiarhul ramân afara, la usa. Ceara de la cele patru sigilii se aduna într-o cupa de argint si se duce la altar, unde se pastreaza pâna la Pastele anului urmator.

Patriarhul intra apoi în a doua încapere si îngenuncheaza în fata lespedei Sfântului Mormânt, iar musulmanul ramâne în Capela Îngerului si supraveggheaza. Se sting toate lumânarile, candelele, luminile, în biserica se face o mare tacere. Emotia minunii cuprinde pe toti. Numai arabii agatati deasupra fac mereu semne de implorare a Sfintei Lumini. Se zice ca daca nu vin arabii sa se roage, întârzie venirea Sfintei Lumini. Tooti se roaga strigând "Doamne, da-ne Lumina!" "Sa vina Lumina!", "Trimite-ne din cer lumina!"

Dupa 15-20 de minute de fierbinte rugaciune, toata lumea din biserica observa o lumina puternica, ca o scânteie luminoasa de fulger, coborând în zigzag prin cupola mare a Bisericii, în multime se aud glasuri de emotie în toate limbile. Scânteia dumnezeiasca coboara deasupra Capelei Sfântului Mormânt, ca un glob de lumina ce se sfarâma în mici bucaati. Apoi intra înauntru ca o subtire raza de foc. coboara pe lespedea Mormântului si aprinde vata presarata deasupra. Deja vata si lespedea se încarca de o roua divina, în timpul rugaciunii. Î n aceasta clipa Sfânta Lumina a venit! Minunea s-a savârsit! Multimile asteapta cu nerabdare Sfânta Lumina, cu mâinile întinse. Fruntile si obrajii tuturor sunt transpirate de emotia minunii! O mare bucurie si trezire spirituala se savârseste în inimile si constiintele tuturor.

Patriarhul aduna cu mâinile vata aprinsa de o flacara galben- verzuie, care timp de câteva minute nu arde. Apoi pune vata aprinsa în doua cupe de aur cu gauri si iese în Capela Îngerului. Aici aprinde doua buchete maari de câte 33 de lumânari, în prezenta musulmanului, iar cupele aprinse le da, pe doua ferestre mici, afara, la cei doi diaconi ortodocsi. Acestia duc o cupa la Sfântul Altar, iar a doua la biserica Sfintilor Împarati Constantin si Elena de la Patriarhie. Apoi patriarhul iese în fata Sfântului Mormânt cu cele doua faclii aprinse si striga de trei ori: "Veniti de luati lumina!"

Minunea continua, în clipa când patriarhul iese din Sfântul Mormânt, se aprind singure cele sase candele ale ortodocsilor de deasupra, o parte de lumânari din sfesnice si candelele din Altarul Bisericii Mari, sub privirile uimite ale tuturor. Apoi, doi diaconi iau pe patriarh si îl duc în Sfântul Altar, în cel mult trei minute, toti credinciosii adunati aprind felinarele si buchetele de câte 33 de lumânari. Biserica este parca o flacara vie. Multi se ating de flacara cu fata, cu mmâinile, cu hainele, pentru binecuvântare, fara a se arde. Abia dupa câteva minute flacara arde în mod normal. Tot acum iau Sfânta Lumina de la patriarh, romano-catolicii, armenii si coptii si o duc în altarele lor. unde o pastreaza tot anul. La urma, patriarhul tine o scurta predica de multumita Mântuitorului si de întarire a credintei ortodoxe. Timp de doua ore se scurg zeci de mii de pelerini prin fata Sfântului Mormânt, cu Sfântta Lumina în mâini si cu caldura credintei în inimi. La orele 3 dupa amiaza Vecernia si procesiunea Sfintei Lumini iau sfârsit. Pelerinii se întorc la gazdele lor, cu fetele luminate si cu faclii aprinse, zicând fiecare în limba sa: "Slava Tie. Mântuitorule, pentru aceasta negraita minune!" În noaptea de Sfintele Pasti la ora 11 se pornesc din nou în m are procesiune, de la patriarhie spre Biserica Sfântului Mormânt, toti slujitorii în frunte cu patriarhul, înainte merg cei patru dragomani, apoi saisprezece diaconi cu prapuri, doi diaconi cu Crucea mare de procesiuni, în care se afla lemn din Crucea Mântuitorului si, în continuare, preotii, episcopii, patriarhul si mii de credinciosi.

La intrarea în marea biserica, întâi se înconjoara de trei ori Sfântul Mormânt cu crucea si cu faclii aprinse din Sfânta Lumina, cântând "Hristos a înviat din morti, cu moartea pe moarte calcând si celor din mormânturi viata daruindu-le". Apoi se citeste Evanghelia Învierii în fata Sfântului Mormânt si se începe slujba Învierii, dupa rânduiala. În timpul cântarii fiecarei pesne, un arhiereu, cu câtiva preoti si diaconi, cu Crucea si cu Sfânta Lumina în mâini cadeste si înconjoara Mormântul Domnului. Dupa slujba Învierii se face în continuare Sfânta Liturghhie pe Sfântul Mormânt. Slujeste patriarhul cu mai multi preoti si diaconi. Slujba este mareata, dumnezeiasca! Inimile tuturor simt din belsug bucuria Învierii. La ora 2 dupa miezul noptii. Liturghia Învierii ia sfârsit.